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Lenghe e culture

Friûl: Storie e Culture


La storie dal Friûl e je simpri stade condizionade de sô posizion, ae intersezion tra il pont plui setentrionâl dal Mâr Mediterani e la puarte di Soreli Jevât par jentrâ te penisule taliane. In corispondence di cheste crosere a son floridis lis trê grandis citâts portuâls che vie pe storie a àn segnât ancje i destins dal Friûl: Aquilee, Triest e Vignesie che e je dongje. Sul as Est-Ovest, i siei confins a son di nature storiche plui che gjeografiche. A Soreli a Mont il confin dilunc la val de Plâf e il cors de Livence si è stabilizât di secui, intant che a Soreli Jevât a son simpri stadis tantis inciertecis, par vie che i confins gjeografics, etnics, socioeconomics e politic militârs no coincidevin.
La formazion dal Friûl tant che entitât storiche, politiche e culturâl si pues fâ rimontâ ae ete langobarde (sec.VI-VIII).

Su la formazion de lenghe furlane a son teoriis diferentis; daûr di chê plui tradizionâl, e nas de influence dal sostrât celtic sul latin puartât culì dai colons romans, e duncje e à plui di doi mil agns; invezit, daûr di altris, si forme mil agns plui tart, par efiet dal isolament dal rest de Italie imponût dal Patriarcjât.

Tal 1420 il Friûl al fo concuistât di Vignesie, gjavant Cormons, Gardiscje e Gurize. La plui part o cuasi dute la popolazion e à simpri fevelât il furlan, e fintremai dal secul XIV a son ancje documents leteraris scrits in cheste lenghe. Al è dome tal Votcent che si invie une robuste e continue tradizion leterarie e la lenghe e devente la fonde principâl de identitât regjonâl. Dopo dal 1945 si inviin i moviments pal ricognossiment dai Furlans tant che minorance linguistiche, cun dirit ae autonomie politiche aministrative e ae tutele de lôr lenghe.
Cheste ultime istance e je deventade plui urgjente a tacâ dai agns ’70 e e à cjatât un debil acet di bande des istituzions dome ae fin dal secul passât.

  • ‘Tra Vignesie e Triest’. Par solit, e je cheste la indicazion che a dan i furlans tal mont par spiegâ ai forescj dulà che e je logade la lôr ‘Piçule Patrie’; parcè che, in efiets, tai ultins secui il Friûl al à vivût un pôc te ombrene di chestis dôs grandis citâts di mâr; par cuatri secui sot de prime, par cuatri decenis sot de seconde. Tant, tant timp indaûr a varessin podût dî: ‘tor Aquilee’. Aquilee, Vignesie, Triest: in dute la storie, insom l’Adriatic, dulà che il mâr si sburte plui in profonditât tal continent, a son floridis une daûr chê altre grandis citâts mediatoris dai scambis tra il mont mediterani e la Europe centrâl.

    La storie dal Friûl e je stade condizionade in buine part de sô posizion gjeografiche, vâl a dî des sôs relazions sui as nord sud e est ovest. La prime relazion e à un caratar adiriture gjeologjic: di chi e passe la faie tra la çope africane – che ancje la Italie indi fâs part – e chê europeane. Il confin setentrionâl dal Friûl al è segnât in mût precîs de dorsâl des Alps Cjargnelis, gjenerade de pression de Afriche su la Europe. Cuintri cheste murace di crets si sburtin e si struchin lis massis di aiar cjalt e umit che a vegnin dal Mediterani, che a causionavin la cundizion di regjon plui ploiose di Italie (ancje se al pâr che lis robis, in chescj ultins agns, a sedin daûr a cambiâ un pôc). La fuarce des ploiis e la nature calcarie dal cret a produsin une condizion di fuarte erosion des monts dal Friûl; i versants a son duncje dispès grivis e erts, lis vals stretis, e il lôr fonts ocupât di jets di grave larcs, produsûts de grande capacitât di erosion e des variazions bruschis di puartade des aghis. Cuant che a rivin inte plane, i flums dal Friûl a formin largjis ‘vintulinis’ di claps – i ‘conoits di deiezion’ – dulà che lis aghis si pierdin pe plui part dal an.
    No cate la bondance des ploiis (in medie, 1.800 mm/an), la fasse ‘alte’ de planure furlane e je duncje sute, cence cors di aghe permanents. Lis aghis a tornin fûr plui in bas, dilunc une linie di ‘risultivis’ che e va dai pîts dal Cansei (lis risultivis de Livence, dongje Polcenic) a chei dal Cjars (lis bocjis dal Timau).

    Sot di cheste linie, la Basse furlane e je un teren cetant siôr di aghis, cun dut ce che chest al compuarte. Cuant che l’om al è stât bon di controlâlis, come inte epoche romane e in chê presinte, la Basse e je stade une tiere cuntune agriculture cetant produtive; in altris periodis – e si fevele di plui o mancul dodis secui – e je stade une tiere paludane, malsane e dispopolade. Come dutis lis faiis tra çopis gjeologjichis, ancje chê che e passe juste tal mieç de regjon ogni tant e causione un scjas.

    Il Friûl al è duncje une ‘tiere balarine’ e, di cuant che si indi ten note, al à patît une mieze dozene di scossis sismichis disastrosis. In complès o podìn dî duncje che la nature no à avantazât masse il Friûl. Cheste tiere e je avonde zovine dal pont di viste gjeologjic, e tant chei zovins e pant ancje alc di ruspi, di instabil e di estremist. Chescj siei caratars gjeologjics, come che o viodarìn, a contrastin in mût curiôs cun chei socioculturâi de sô popolazion. Par vie de sô posizion gjeografiche tra il Mediterani e la Mitteleuropa, in Friûl si cjate sedi une che chê altre fasse climatiche. Plantis tipichis mediteranis, tant che l’elis ma ancje tant che l’ulîf e il fiâr, a vivin cuietis fintremai a lis primis alturis des prealps; intant che la plui part des Alps furlanis, par vie de bondance di ploiis, e à un clime avonde Mitteleuropean (si pues viodi par esempli il carateristic ‘sbassâsi de linie dal faiâr’). In gracie di chest, in Friûl si cjate un numar di speciis vegjetâls plui alt che in tantis altris regjons de Europe. E ancje pes speciis animâls si verifiche alc di analic. Al è deventât famôs, tai ultins agns, il câs dai lepidotars. Sul Brancot e sul Sant Simeon, ven a stâi su lis monts che a cercenin la zone li che il Tiliment al rive tal plan e che a son stadis ancje l’epicentri dal taramot dal 1976, i studiôs a àn rimarcât la presince di une cuantitât straordenarie di speciis di paveis, tipichis sedi dal Nord che dal Sud de Europe. Par cheste varietât di trats gjeografics, concentrâts intune aree avonde piçule (7.885 kmc, plui o mancul il 2,5% dal teritori talian), il Friûl si identifiche cun braure inte famose espression di Ippolito Nievo di ‘piçul compendi dal univiers’; ancje se, par dî la veretât, il scritôr si riferive vadì plui al so aspiet uman che a chel naturalistic.

    Dal pont di viste socioeconomic, l’as nord sud al caraterize il Friûl in diviersis manieris. Gjavant l’Alt Adis/Tirôl dal Sud, il Friûl e je la regjon plui setentrionâl di Italie; chê in contat plui stret cul mont gjermanic, midiant dal pas di Mont di Crôs e dal Cjanâl dal Fier. Chest toponim al segne a clâr cuale che e fos une des marcjanziis plui impuartantis che a passavin par li, vie pe plui part de storie.Ma ancjemò prime, di culì e passave la Vie de ambre, la preziose materie dorade racuelte su lis splazis dal mâr Baltic e tant preseade dai romans. Fûr pe storie, i rapuarts tra il Friûl e il Mediterani a son stâts impuartants te ete di Aquilee romane e, tai agns plui resints, cul disvilup dal turisim balneâr che al à fat rivâ su lis splazis di Grau e di Lignan sdrumis di austriacs e di todescs.
    Pal rest de storie, il Friûl al è stât une regjon dibot tiericule, separade dal mâr di une fasse di palûts e lagunis pôc praticabilis. Sul as est ovest, ce che al caraterize il Friûl e je la sô condizion di passaç obleât, o miôr di puarte spalancade tra la penisule taliane e la Europe e, plui in là, la Asie. No je soluzion di continuitât – gjavant, al è clâr, i flums – tra la planure furlane, chê venite e chê padane. A soreli jevât, i rilêfs a son bas e i pas facii. Pe plui part de storie, il flus al è stât massime di soreli jevât viers la Italie: di fat, al è tal imens Orient che si verifiche la plui part des dinamichis demografichis e culturâls che daspò a invistissin a bugadis la penisule taliane, tacant de invenzion de agriculture. Ciert, i Grêcs e i Punics a àn colonizât vie mâr lis cuestis europeanis ma lis grandis migrazions di popui a jerin vie tiere. Fûr pal Friûl a son passâts i Paleovenits e, plui indenant, i Cuâts e i Marcomans, i Erui, i Ostrogôts e i Visigôts, i Uns, i Langobarts, i Francs, i Ongjars, i Turcs e vie indenant. Tra chês che a vignirin di soreli jevât – la maiorance – e chês di soreli a mont, in Friûl si contin cuarantesîs invasions; cualchidune e je stade dome une scorsade o une spedizion militâr, altris a son duradis di plui e a àn implicât cualchi forme di insediament. La plui impuartante e je stade cence dubi chê romane. Tal 181 prin di Crist, Rome e decît di fondâ culì, insom dal Adriatic, une colonie cul tripli compit di organizâ il teritori venit anetût di pôc, di vuardeâ la ‘puarte di Italie’ a soreli jevât e di fâ di puint pe espansion – economiche e culturâl, prin inmò di che politiche e militâr – dai teritoris a nord est: il Noric e la Panonie, vâl a dî la Austrie e la Ongjarie dal dì di vuê. Aquilee e devente la capitâl de Decima Regio de Italie Augustee, clamade Venetia et Histria: dal Adis al Cuarnêr. Il non Friûl al nas cui Langobarts, che a intronin a Forum Iulii (la Cividât dal dì di vuê) la capitâl dal lôr prin ducât in tiere italiche e la difese de Italie langobarde cuintri la pression dai Avars e dai Slâfs. Plui indenant, cui imperadôrs francs, sassons, francons e svêfs, cheste regjon e devente invezit la puarte di Italie a servizi dal Imperi roman gjermanic.

    Cun Vignesie, il Friûl al torne a jessi bastide venite – ven a stâi taliane – cuintri lis potencis centrorientâls; funzion che al mantignarà ancje cul Ream di Italie, e po dopo cu la Republiche. Tai agns plui resints, cul ristabilîsi di bogns rapuarts cui paîs de Europe centrorientâl, il Friûl al à volût cjapâ sù la funzion di puint o di cerniere tra la Italie e chel mont, e vuê, cul slargjâsi de Union europeane, al smire a deventâ un dai lûcs centrâi, un dai cûrs de gnove Europe unide. Di chi, probabilmentri, al varà di passâ il Corridoio Cinque, l’as di colegament tra l’estrem Ovest european (Spagne e Portugal) e l’estrem Est (Ucraine).

  • Tant che si à motivât, il Friûl al tache a cjapâ forme midiant dai Langobarts che a slargjin al teritori il non di Forum Iulii, che i partignive za a chê che vuê e je Cividât. Il ducât dal Friûl al ve un rûl impuartant tai doi secui dal Ream Langobart di Italie (568-774 dopo di Crist); e un marchês dal Friûl, Berengari, al deventà ancje re di Italie e fintremai – ma in mût precari e par pôc timp – imperadôr. Cence dubi i Langobarts a àn lassât une olme impuartante in cheste tiere, sedi pe organizazion teritoriâl e politiche, sedi a nivel linguistic e culturâl, e forsit ancje gjenetic. Dut câs, lôr a jerin dome un strât sutîl di dominadôrs; il grues de popolazion al jere formât di ‘romans’, vâl a dî di dissendents dai colons italics (massime dal Sannio) che ur jere stât assegnât di Rome l’agri aquileiês.

    Tai ultins decenis al è florît un dibatiment vivarôs sul rûl che, te formazion dal popul furlan, a àn vût lis popolazions che a jerin logadis culì prime che a rivassin i romans. Lis fonts romanis a disin che la decision di fondâ Aquilee e fo cjapade par aviersâ l’infuarciment di insediaments celtics, e scuviertis archeologjichis resintis a confermin che a Aquilee al esisteve un insediament preroman, e si cjatin olmis dai Celts in diviers lûcs de regjon. I linguiscj a àn metût in lûs cetancj elements celtics te toponomastiche, ma no masse tal lessic; i etnolics a ‘ndi àn cjatâts ancje in ciertis cerimoniis e tradizions. Si à ancje sostignût che la distinzion tra i abitants di cheste regjon e chei des tieris convicinis e ledi indaûr adiriture a epochis precedentis, protostorichis. Ma chestis teoriis si fondin su evidencis archeologjichis avonde sparniçadis e di interpretazion incierte; e a son precariis, stant che a son destinadis a cambiâ ancje in maniere drastiche a man a man che a saltin fûr gnûfs reperts.

    Une altre argomentazion a poie de tesi des lidrîs preromanis de identitât furlane e ven de notizie che, za tor il 350 d.C., il vescul Fortunazian al scriveve lis sôs predicjis in sermo rusticus; si à concludût che il popul al fevelave za, o ancjemò, une lenghe divierse dal latin uficiâl. Ma chest forsit nol baste a dimostrâ la tesi dal sostrât celtic o preistoric, o dut câs preroman, parcè che si sa che dut câs lis lenghis orâls a patissin un procès di mudament continui, e duncje di divaricazion, a pet di chês aulichis e scritis.

    Al stât atuâl des cognossincis sientifichis al è duncje dificil provâ che la identitât e la individualitât dal popul furlan a tornin sù a la ete preromane. Al è plui sigûr metilis in rapuart cui fats politics che a àn dât a chest teritori centris e confins: il ducât langobart prime, e il patriarcjât di Aquilee daspò. La storie dal patriarcjât di Aquilee e je lungje, ingredeade, e par tancj aspiets ancjemò scure. Nol è facil, massime pai sîs secui de Alte Ete di Mieç (V-XI), distingui i mîts e lis tradizions des veretâts storichis. Il stes vignî fûr dal titul di ‘patriarcje’ – cetant râr te cristianitât ocidentâl – al è avonde misteriôs.
    Po dopo, e je une vore ingropade ancje la trame tra la dimension religjose e chê secolâr, tra i podês spirituâi e pastorâi e chei aministratîfs, politics e militârs. Dal pont di viste eclesiastic, la sede vescovîl metropolite di Aquilee romane e slargje la sô jurisdizion suntune aree une vore grande, che e va di Como a Aquincum (Budapest).

    Dome ae nassite dal gnûf mileni – e precisementri ai 3 di Avrîl dal 1077 – il patriarcje di Aquilee al è investît di podês temporâls, e duncje si pues tacâ a fevelâ dal Friûl tant che entitât storiche e politiche. I siei confins a son balarins e incierts, par vie des fuarcis centrifughis di une part de nobiltât feudâl interne e pes pressions e pes bramis di bande des potencis che a confinin. Il zûc volubil des rivendicazions e des protestis, des diferencis tra il stât di fat e chel di dirit, dal gredei jenfri lis diviersis competencis, spirituâls e temporâls, al causione une cierte confusion inte fisionomie dal Patriarcjât. Dut câs, no si pues dineâ che par cuasi cuatri secui (XI-XV) cheste regjon e je stade incuadrade intun organisim politic clamât patriarcjât di Aquilee, che i siei confins variabils si slargjavin ben oltri chel che al è il Friûl di vuê; ma ancje che la Patrie dal Friûl, tra la Livence e il Timau, tra lis monts e il mâr, indi jere la sô part plui grande e plui stabile. Chescj a son i secui li che si è formât il Friûl, tant che regjon storiche e gjeografiche; li che i abitants di cheste regjon a àn cuistât pe prime volte la lôr identitât storiche, politiche, culturâl e linguistiche. Il patriarcjât di Aquilee al jere un principât eclesiastic feudâl, integrât a strent tal ordin imperiâl; no si àn di proietâi chei caratars di sovranitât politiche (viers l’interni e viers l’esterni), di omogjeneitât linguistiche e culturâl, e di volontât popolâr, che a son propris dal stât nazionâl moderni. Il concet stes di nazion al jere, in chei timps, tant diferent dal nestri. Al è dificil duncje acetâ la tesi che ai timps dal patriarcjât i furlans a sedin deventâts une nazion. Chê che si è formade e je invezit la cussience di apartignî a un teritori definît e a un organisim politic indotât di une sô autonomie.

    Cheste cussience e restà avonde salde ancje cuant che il patriarcjât, scunît des lotis intestinis tra feudataris e tra Cividât e Udin, tibiât a soreli jevât des smiris dal cont di Gurize e a soreli a mont dai trevisans, al colà in fin tes mans di Vignesie (1420). La Dominante e mantignì in vite il patriarcjât, ancje se dispueât dai podês temporâi e sometût aes grandis fameis venezianis; e rispietà ancje, se pûr depotenziât, il parlament de Patrie dal Friûl, l’organisim rapresentatîf des abaziis, de feudalitât e des comunitâts urbanis. In cheste maniere, i abitants dal Friûl a poderin lâ indenant a tignîsi, e jessi calcolâts, tant che diviers di chei altris sotans venits.

    Il non stes di ‘Patrie dal Friûl’ (dispès scurtât dome in ‘Patrie’), probabilmentri in origjin riferît al patriarcjât, al deventà veicul di infuarciment di chest sens di identitât politiche teritoriâl. Cheste cussience e passà fûr i cuasi cuatri secui di dominazion veneziane, par rivâ cuasi intate fintremai ai nestris dîs. Vie pai secui, no son stadis tiradis fûr in mût sostanziâl cuistions linguistichis ni raziâls, o etnichis (cemût che si dîs in dì di vuê in maniere plui temerose). Si deve par scontât che i furlans a fossin essenzialmentri di dissendence latine, de famee dai popui talians, e ben disseparâts dai vicins todescs e slâfs. La culture umanistiche dal timp no ricognosseve altris titui di nobiltât di un popul che chei che si riferivin ae civiltât romane antighe. Ma chest nol voleve dî dineâ ancje someancis e influencis, leadis ae vicinance gjeografiche.

    Di fat, te etnogjenesi dal Friûl a àn zuiât un rûl ancje i contats, i scambis, lis migrazions e il messedâsi cul mont gjermanic a nord, e cun chel slâf a est. Dal prin a son vignudis lis élites vueriris, che a àn formât par dute la Ete di Mieç il gnerf de classe dominante feudâl; ma ancje funzionaris, artesans e artiscj. Dal secont, a son vignûts massime contadins e pastôrs, che des alturis a son simpri vignûts jù viers la plane, e che si assimilavin subite tes comunitâts furlanis. E tal secul XI al è stât ancje un periodi di imigrazion massive e organizade di slovens carinzians, a ricolonizâ la fasse centrâl de planure furlane, fiscade des scorsadis ongjarichis dal secul precedent. Dut câs, ancje chescj si son assimilâts daurman ae lenghe e ae culture de regjon che ur dave acet, lassant olmis vistosis dome inte toponomastiche e inte fisionomie de int.

  • La dotrine nazionalistiche e à metût a fonde dal sens di identitât nazionâl la comunance de lenghe, e al jere inevitabil che ancje in Friûl cualchidun al vedi viodût te lenghe furlane l’element essenziâl de identitât di chest popul. Ma lis robis no son cussì facilis; ni in gjenerâl, ni tal nestri câs particolâr.

    In Friûl, come in tancj altris câs, almancul de ete protocristiane a son esistudis diferencis tra lis lenghis uficiâls e chês scritis, tra chês feveladis de élite dominante e chê fevelade dal popul analfabete. La lenghe scrite uficiâl e restà par plui di mil agns il latin (eclesiastic e notarîl) ma par sîs secui i dominadôrs a fevelarin lenghis di çocje gjermaniche: tal prin periodi i Langobarts, po dopo par pôc timp i Francs, e ae fin, dal secul X al XIII, lis fameis todescjis mandadis dal imperadôr e clamadis dai patriarcjis a presidiâ cheste puarte taliane dal imperi. Daûr di cualchi autôr (Francescato), chest caratar cussì fuartementri gjermanic dal stât patriarcjin, in chei secui, al à puartât a un isolament culturâl dal Friûl dal rest de Italie setentrionâl, aviersant la difusion di chês inovazions linguistichis e sociolinguistichis che invezit a jerin daûr a interessâ la plane padane venite, e che a varessin puartât lis lenghis di chês regjons a diferenziâsi simpri plui de madrîs latine. In particolâr, tal stât aquileiês, dulà che la cort e la nobiltât a fevelavin par todesc, la lenghe dal popul e je restade plui dongje dal latin antîc.

    Il caratar ‘conservadôr’ des lenghis feveladis tai lûcs isolâts al è un fenomen cetant cognossût dai linguiscj e al sarès la spiegazion plui semplice des someancis tra lis fevelis ‘ladinis’ des Alps (invezit di chês fondadis su la ipotesi di un comun sostrât ‘retic’). In ogni câs, des fonts al risulte clâr che il furlan al esist, in formis tant dongje di chês presintis, di cuasi mil agns. Come pardut in Italie, il ‘volgâr’ furlan al è restât a dilunc une lenghe cuasi dome orâl; cuant che si veve di meti alc par scrit si doprave il latin o, tacant dal secul XIV, variis messedancis di toscan e di venit. Dut câs, ancje il furlan al jere doprât pe redazion di documents di gjenar pratic, tant che ats contabii e notarîi.
    Al è de fin dal secul XIV il prin document leterari (une balade) in lenghe furlane, che e samee clarementri influençade de leterature in volgâr che di plui di un secul e florive te Italie setentrionâl, tant che prime in Provence. Un dai caratars ben cognossûts des lenghis orâls e je la lôr variance gjeografiche: ogni comunitât e tint a disvilupâ un so mût particolâr di esprimisi, par vie dal isolament relatîf di chês altris comunitâts. Ancje il furlan si è diferenziât in desenis di ‘dialets locâi’; ma la situazion e je plui omogjenie che in tantis altris regjons. Dutis lis varietâts di furlan a àn un grât alt di comprensibilitât tra di lôr, e une di chestis – vâl a dî chê ‘centrâl’, de aree tra Cividât, Vençon, Sant Denêl, Codroip, Palme, Cormons, cun al centri Udin – e je avonde omogjenie e cetant prevalente su chês altris.

    Su la fonde di cheste varietât si è formât, tacant dal prin Votcent, un furlan ‘leterari’ comun. Come che al è sucedût in altris regjons talianis e europeanis, tal Votcent e tal Nûfcent si pues assisti a une floridure di leterature ‘locâl’, cun pontis cualitativis ancje fintremai a timps une vore resints.

    Il furlan al jere la marilenghe di almancul i trê cuarts de popolazion dal Friûl. Tes areis rurâls la percentuâl e podeve lâ sù ancje al 100%; in chês plui urbanis, tacant di Udin, la borghesie e fevelave dispès cualchi forme di venit o il talian, tignûts tant che plui prestigjôs e utii. La situazion e à tacât a cambiâ svelte cul slargjâsi dal oblic scolastic, cul incressi dal nivel di istruzion e, massime, cu la difusion dai mieçs di comunicazion di masse e deindustrie culturâl.
    Si pues calcolâ che tra il 1978 e il 1999 il furlan si sedi pierdût cuntune ande dal 1% al an.

    A difese de lenghe furlane e je nassude za tal 1919 la Societât Filologjiche Furlane, e in timps plui resints i si son zontadis (ancje in competizion vivarose) tantis altris associazions e moviments. Tai agns Setante, chestis a àn cjapât ancje caratar politic, e si son batudis pe tutele legjislative dal furlan, ma dome tor la fin dai agns Novante si à podût otignî une leç regjonâl (n. 15 dal 1996) e po dopo une leç statâl (n. 482 dal 1999) cun chestis finalitâts.

    Ae fonde di chestis azions a son cetantis motivazions. Une e je che ogni lenghe e je un valôr in se, tant che testemoneance di une esperience storiche e culturâl uniche e iripetibile. La seconde e je che ogni lenghe e je la fonde de identitât di un popul e che, tal nestri câs, il popul furlan al vûl lâ indenant a vivi cuntune sô muse. La tierce e je che i furlans a son une comunitât linguistiche minôr che, dutune cun chês altris (slovenis e todescjis), e justifiche la ‘specialitât’ de autonomie politiche e aministrative dade a cheste regjon.

  • La lenghe e je dal sigûr une des fondis de identitât furlane ma si à ancje di ribati che par secui il sens di apartignince al Friûl al à vût un caratar plui politic e teritoriâl che linguistic. La identitât coletive e je un fenomen complès, multidimensionâl. Dongje de lenghe, dal teritori, de organizazion politiche, a zuin ancje fatôrs plui culturâi in sens larc: costums, rituâi, tradizions, sens de storie e dal destin comun, cussience e volontât.

    Cuâi sono i elements de identitât culturâl furlane?
    Al è ancjemò vîf, e prevalent in cierts ambients, un ‘idealtip’ di furlan elaborât vie pal Votcent, e che al à vût te ‘ideologjie’ de Societât Filologjiche Furlane la sô codificazion: il gjenar (o stereotip) dal furlan «salt, onest, lavoradôr», essenzialmentri impastanât su la figure archetipe dal felix agricola, dal ‘bon contadin’, cun in plui une enfasi sul rûl di chestis tieris di bastion de civiltât romane cuintri il mont todesc e slâf che al sburte sui confins.
    De largje produzion leterarie, ideologjiche e sagjistiche sul caratar dai furlans, floride in chest ultin secul, par man sedi dai furlans stes che di osservatôrs esternis, al pâr di podê dedusi un model a cinc dimensions. Il popul furlan si caraterizarès duncje par jessi:
    1. un popul contadin, e duncje tacât ae tiere, dongje ae nature; organizât in struturis familiârs saldis e in piçulis comunitâts di paîs; lavoradôr, ma ancje indotât di capacitâts imprenditoriâls; tradizionalist e di peraule;
    2. un popul cristian, e duncje crodint, logât inte grande tradizion catoliche, indotât des virtûts de semplicitât, de umiltât, dal rigôr, de capacitât di sopuartâ cun pazience e fermece lis provis de vite;
    3. un popul nordic, e duncje fuart, grivi, lent, cidin, costumât, cun sens de organizazion e de coletivitât, ma cuntun sotfont di lancûr esistenziâl che al cjate confuart, in plui che te laboriositât, ancje tal vin, e espression tal cjant corâl;
    4. un popul di frontiere: logât intune posizion vierte ai pericui, temperât di une storie lungjone di invasions, di sacs e di bataiis; ma ancje cu la pussibilitât di vierzisi e di metisi in relazion in mût positîf cui vicins di altris culturis, di messedâsi cun lôr, di dâur acete di jessi acetât;
    5. un popul migrant: il disecuilibri tra popolazion e risorsis al oblee di simpri une cuote di personis a slontanâsi de patrie, par cirî di lavorâ e di sorevivi in altris paîs. Tal dolôr de partence si rinfuarce l’amôr, e tai discomuts de lontanance si insalde une imagjin idealizade dal propri paîs. Intes comunitâts li che si rive, si tornin a creâ i fogolârs e si mantegnin la lenghe e lis tradizions. Dut câs, si à di rimarcâ che chest model al spiele massime une realtât storiche e sociâl avonde circoscrite: chê dal Friûl sù par jù tra il 1870 e il 1970.

    Pôc e nuie o podìn dî de realtât plui antighe, medievâl, parcè che la documentazion storiche archeologjiche su la vite dal popul minût e je une vore scjarse, cuasi inesistente. Lis massis contadinis a son ‘cence storie’. La imagjin dai furlans che nus da la documentazion storiche de Ete Moderne (sec. XV-XIX) e je invezit avonde diferente di chê dal tart Votcent: il popul furlan (ven a stâi, pe plui part, i contadins) al è descrit dispès tant che rissôs, violent, sflacjon, indissiplinât. E je dal sigûr la imagjin che a ‘ndi àn i parons e i tutôrs dal ordin, par enfatizâ chescj aspiets negatîfs (il stereotip dal villain, ven a stâi dal ‘trist’), plui che chei di segn contrari. Ma a son ancje tantis provis evidentis di chest aspiet dal caratar furlan di cualchi secul indaûr: storiis di barufis, banditisim, delits, riviei e solevazions. Par dutis, e baste vê indiment la «crudel zobia grassa» dal 1511, la plui violente, sprolungjade e slargjade rivolte contadine de Italie rinassimentâl.

    Al è clâr che il model identitari, che o podìn definî tradizionâl, al spiele aromai ben pôc ancje il Friûl dai ultins decenis: un Friûl une vore disvilupât, siôr, secolarizât e mediatizât. Un Friûl dulà che i contadins no son plui, rimplaçâts di un 5% di imprenditôrs agricui modernis; dulà che lis campagnis a son puntinadis di insediaments industriâi; dulà che la maiorance dai atîfs e je impleade tal terziari, plui o mancul avanzât; e dulà che la emigrazion e je dome un lontan ricuart, sostituide de imigrazion di int di ogni colôr, che e ven di une setantine di paîs di dut il mont.

  • La steme antighe de Patrie dal Friûl e je la acuile eraldiche di aur su cjamp celest.
    L’art. 2 de L.R. n. 6 dai 27 di Març dal 2015 al dîs: “La bandiere de comunitât furlane e je formade di un drap di forme retangolâr cun al centri une acuile eraldiche di aur cun alis spleadis, cjâf a çampe, bec viert e sgrifis rossis, suntun cjamp celest. Lis dimensions de steme a àn di sei trê cuints de altece de bandiere che jê stesse e à di jessi alte doi tierçs de sô lungjece”. L’art. 3 de Leç al regole la sô esposizion, cun chestis normis: “In aplicazion dal articul 6 de leç regjonâl 27/2001, i ents locâi e i uficis de Regjon a puedin esponi al esterni des sedis, in ocasion de “Fieste de Patrie dal Friûl”, la bandiere dal Friûl”; “In prime aplicazion, la Aministrazion regjonâl e je autorizade a dâ fûr a gratis ai ents locâi che a fasin domande une bandiere dal Friûl par esposizion esterne”.

    Il model plui innomenât e antîc de bandiere patriarcjâl al è in mostre tal Domo di Udin: al fo cusît sul cjamesot di lin blanc che al faseve sù il cuarp dal patriarcje Beltram di Saint Geniès, restât su la catidre di Aquilee dal 1334 al 1350 e copât in maniere barbare di une conzure di nobii furlans. Cheste bandiere antighe e je ancjemò in dì di vuê la bandiere dal Friûl ricognossude in maniere universâl.

    No va confondude cu la bandiere de istituzion dome aministrative clamade “Regjon Friûl-Vignesie Julie”, che e à une divignince tant plui resinte (1963) e dut un altri significât storic (su la bandiere regjonâl, la acuile e rapresente Rome che e va in socors di Aquilee, rapresentade de tor).

    Carateristichis tecnichis de bandiere uficiâl
    La bandiere de comunitât furlane e je formade di un drap di forme retangolâr cun al centri une acuile eraldiche di aur cun alis spleadis, cjâf a çampe, bec viert e sgrifis rossis, metût in cjamp celest. La steme e à dimensions pâr a trê cuints de altece de bandiere che a sô volte e à di jessi alte doi tierçs de sô lungjece.

    Dimensions ametudis in centimetris
    200×300, 150×225 e 100×150.

    COLÔRS
    Celest: Pantone 300 U -CMYK 90-51-0-0
    Ros: Pantone 485 C -CMYK 0-100-100-0
    Zâl: Pantone 108 U -YK 0-13-83-0
    Neri: Pantone P Process Black U -CMYK 0-0-0-100


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